Životní situace

Zobrazení situace: základní rozšířené úplné

Identifikační číslo návodu: 257

Kód životní situace: RMNMBSZ

Restaurování movité nebo nemovité kulturní památky, které dále nebude posuzována v režimu stavebního zákona

Zamýšlí-li vlastník kulturní památky provést restaurování movité či nemovité kulturní památky, je povinen si předem vyžádat závazné stanovisko.

Kdo je oprávněn v této věci jednat:

Vlastník kulturní památky.

Podmínky a postup řešení:

Úmysl restaurovat movitou nebo nemovitou kulturní památku. U věcí, které jsou v podílovém spoluvlastnictví, je třeba, aby s úpravou souhlasila a k žádosti se připojila nadpoloviční většina vlastníků (počítáno podle jejich spoluvlastnických podílů na společné věci).

Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace:

Písemnou žádostí. A. PODÁNÍ MUSÍ OBSAHOVAT a) název, umístění a popis kulturní památky včetně rejstříkového čísla Ústředního seznamu, b) popis současného stavu památky s uvedením závad a příčin porušení, c) navrhovaný způsob restaurátorského zásahu, d) investora, e) předpokládané celkové náklady a termín provedení, f) předpokládaný výsledek zásahu včetně požadavků na prezentaci. B. PŘÍLOHY PODÁNÍ Doklad o vlastnictví kulturní památky (u nemovitostí například výpis z katastru nemovitostí).

Na kterém úřadu můžete tuto situaci řešit:

Obecní úřad obce s rozšířenou působností - místně příslušný podle místa, kde se nachází nemovitá kulturní památka městský úřad Šumperk, odbor výstavby, oddělení státní památkové péče - místně příslušný podle sídla či bydliště vlastníka movité kulturní památky

Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit:

  • pondělí a středa: 8:00 – 12:00; 13:00 – 17:00
    úterý a čtvrtek: dle dohody
    pátek: dle dohody

    poslední žadatel bude přijat 15 minut před koncem pracovní doby

Formuláře:

  • Nejsou stanoveny.

Správní a jiné poplatky:

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

Lhůty pro vyřízení přestupku:

Lhůty jsou stanoveny ve správním řádu.

Další osoby dotčené přestupkovým řízením:

  • Pro toto řízení není výslovně vyžadována účast dalších osob.

Podle kterého právního předpisu se postupuje:

  • Zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, v platném znění.
    Vyhláška č. 66/1988 Sb., kterou se provádí zákon České národní rady č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, v platném znění.

Související předpisy:

  • Úmluva o ochraně architektonického dědictví Evropy, publikovaná pod č. 73/2000 Sb.m.s.
    Úmluva o ochraně archeologického dědictví Evropy (revidovaná), publikovaná pod č. 99/2000 Sb.m.s.
    Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění.

Opravné prostředky:

Písemné odvolání, které se podává u správního úřadu, který ve věci rozhodl; o odvolání rozhoduje krajský úřad.

Sankce v případě nedodržení předepsaných povinností:

Za provedení restaurování kulturní památky bez závazného stanoviska obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo nedodržení podmínek určených v tomto závazném stanovisku je možné uložit právnické osobě nebo fyzické osobě oprávněné k podnikání, která tuto povinnost nesplnila při výkonu svého podnikání, pokutu až do výše 100.000,- Kč. Za provedení restaurování kulturní památky bez závazného stanoviska obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo nedodržení podmínek určených v tomto závazném stanovisku je možné uložit fyzické osobě, která není uvedena v předchozí větě, pokutu až do výše 10.000,- Kč.

Nejčastější dotazy:

  • Co je restaurování?
    Zákon o státní památkové péči vztahuje pojem restaurování k takovým kulturním památkám nebo jejich částem, které jsou díly výtvarných umění nebo uměleckořemeslnými pracemi. Současně platí, že restaurováním se rozumí souhrn specifických výtvarných, uměleckořemeslných a technických prací respektujících technickou a výtvarnou strukturu originálu. Restaurováním tedy nemůže být řemeslná oprava části kulturní památky, která je řemeslnou prací (např. přezdění částečně spadlé cihlové ohradní zdi bez jakéhokoli zdobného prvku).
  • Co znamená pro vlastníka povinnost doručit Národnímu památkovému ústavu závěrečnou restaurátorskou zprávu?
    V rozhodnutí k restaurování bývá vlastníkovi kulturní památky stanovena povinnost, aby po restaurování kulturní památky zajistil předání závěrečné restaurátorské zprávy Národnímu památkovému ústavu. Na takovouto povinnost by měl vlastník kulturní památky pamatovat ve smlouvě s restaurátorem. Lze doporučit, aby smlouva pamatovala výslovně na povinnost restaurátora předat závěrečnou restaurátorskou zprávu ve výslovně stanovené lhůtě po dokončení restaurování (lhůta by měla odpovídat rozsahu a obtížnosti restaurování). Vlastník se může rozhodnout, zda bude trvat na tom, že restaurátor předá zprávu přímo jemu a vlastník sám takovou zprávu doručí Národnímu památkovému ústavu nebo zda restaurátor pouze vlastníkovi předá doklad o tom, že závěrečnou restaurátorskou zprávu předal Národnímu památkovému ústavu (jedna z těchto variant by ve smlouvě měla být obsažena výslovně). Ve smlouvě by pak mělo být stanoveno, že smlouva je ze strany restaurátora splněna až v momentě předání restaurátorské zprávy, kdy například k tomuto datu by měl být vázán doplatek odměny za restaurování.

Informace z jiných zdrojů:

  • Příručka Kulturní památky a péče o ně, možné otevřít na webových stánkách Ministerstva kultury, složka "Kulturní dědictví/Památky/Návod na řešení životních situací".
    http://www.mkcr.cz/scripts/detail.php?id=2273

Za správnost návodu odpovídá - obecně: vedoucí odboru výstavby

Za správnost návodu odpovídá pan / paní: DiS. Monika Paulová

Návod je zpracován podle právního stavu ke dni: 1.1.2008

Datum poslední aktualizace: 13.7.2022