tel: +420 583 388 111
V rámci Programu prevence kriminality města Šumperka v roce 2022 budou realizovány tyto preventivní projekty.
Cílem projektu je efektivní řešení zvýšené agrese dětí prostřednictvím komplexní a víceoborové odborné péče zaměřené na práci s emocemi a následně pak na změnu chování. Konkrétní, komplexní a efektivní pomoc dítěti je založena na anamnéze, diagnostice příčin jeho chování a následných intervencích s dítětem, individuálních konzultacích se zákonnými zástupci, případně i s třídním učitelem. V případě potřeby bude ještě přizvána další odborná péče (např. intenzivní dlouhodobá psychoterapie, pedopsychiatrická péče, OSPOD, nízkoprahový klub pro děti apod.). Díky komplexní péči si rodiče (zákonní zástupci, případně další osoby, jež se na výchově podílí) osvojí informace, možnosti i konkrétní postupy, jak eliminovat stresory, uvolňovat nahromaděný stres dítěte i svůj, zvládnout problematické chování dítěte, příp. eliminovat jeho další výskyt.
Cílová skupina: děti a mládež ve věku 6–18 let, jejich rodiče (zákonní zástupci, případně další osoby, jež se na výchově podílí), a jejich třídní učitele, kterým budou předány informace, jak s daným problémem nakládat ve školním prostředí.
Cílem projektu a jeho aktivit je výchovně preventivní působení na děti a mládež směřující k prevenci a potlačení rizikového chování a trávení volného času. Navázání bližšího vzájemného kontaktu mezi pracovníky MěÚ Šumperk, oddělení sociálně právní ochrany dětí a prevence (dále jen OSPOD) a jejich klienty, s cílem rozpoznání způsobu chování klienta v kolektivu vrstevníků, v různých (zátěžových) situacích a přirozeném prostředí. Projekt je zaměřen zejména na rozvoj samostatnosti, sebeobsluhy, chování v krizových situacích, a to formou zážitkových aktivit. Realizací projektu je podporován všestranný rozvoj dětí a mládeže s rizikovým způsobem trávení volného času, s výchovnými problémy a dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Je to jeden z kroků vedoucích ke zkvalitnění a koordinaci přístupu k delikventnímu dítěti, jeho rodině a komunitě. V rámci projektu bude realizován podzimní poznávací a vzdělávací pobyt v Ostravě v termínu 26. – 29. 10. 2022. Součástí pobytu budou sportovní aktivity, kreativní činnosti, environmentální výchova a výchovně preventivní aktivity.
Cílová skupina: děti a mládež ve věku 10–16 let, které jsou v evidenci OSPOD MěÚ Šumperk. Případně také děti, které v evidenci OSPOD v posledních dvou kalendářních letech byly a pracovníci OSPOD usoudí, že je třeba s nimi i nadále preventivně pracovat.
Cílem projektu je výchovně-vzdělávací a sekundárně preventivní působení na děti a mládež v přirozeném prostředí mimo areál Střediska výchovné péče Dobrá vyhlídka v Šumperku (dále jen SVP) s cílem redukce projevů poruch chování, zamezení rozvoje delikventního chování, redukce četnosti a intenzity rizikového chování, edukace cílená na prevenci kriminality, osvojení aktivního a smysluplného trávení volného času, motivace ke školní docházce a aktivní školní činnosti, rozvoj znalostí a dovedností, které pozitivně ovlivní sebevědomí a pocit sebehodnoty klientů i další vyhlídky do života, rozvíjet schopnosti sebereflexe, autoregulace a empatie, spolupráce a soužití v kolektivu, osvojovat modely adaptivního chování a rozvíjet jeho emoční, kognitivní, konativní i charakterově-morální aspekty, podpora a posílení pozitivních sociálních vazeb, korekce dysfunkčních vztahových vzorců zažitých z domácího a/nebo školního prostředí, přizpůsobení výchovných opatření tak, aby dosáhla maximálního efektu.
V rámci projektu budou realizována pobytová setkání a jednodenní výjezd. Program jednotlivých výjezdů sestává z výletů, outdoorových aktivit, her a exkurzí v běžném prostředí, které vhodně propojují fyzickou aktivitu s komplexní kognitivní stimulací. Účastníci pobytů se setkají s dosud neznámými podněty, které jim budou odborným personálem důkladně osvětleny. Bude se jednat o široké spektrum aktivit a činností, např. návštěvu kulturních a historických památek a vzdělávacích center, výuku sportovních činností, návštěvu přírodních zajímavostí a orientaci v terénu. Na tento program bude navazovat propracovaný rozvojový program, sestávající např. ze skupinové psychoterapie, společných besed, psychosociálních her pro rozvoj kompetencí, jako je důvěra, kooperace či komunikace, a technik zážitkové pedagogiky, zejména ve formě outdoorového tréninku, týmového vyučování a kooperativního učení.
Cílová skupina: děti a mládež ve věku 8–18 let, pocházející z problematického rodinného prostředí, ohrožené sociálním vyloučením a mající jen velmi limitované možnosti trávení volného času.