Úvodní strana > Život ve městě > Tiskové zprávy
Tyto stránky obsahuji funkci hlasového asistenta, který slouží ke čtení obsahu stránky. Pokud chcete hlasového asistenta používat, stiskněte klávesu: eS -. Pokud chcete znát podrobnosti o jeho ovládání zmáčkněte klávesu: N.
Používat hlasového asistenta | Nepoužívat hlasového asistenta | Trvale deaktivovat hlasového asistenta | Nápověda hlasového asistenta
Pro uzavření této informace klikněte zde.
Na hlavní menu se dostanete klávesou: Há ----. Na doplňkové menu se dostanete klávesou: eM ---- . Pro čtení článku stiskněte: Pé ----. Pokud budete procházet jednotlivé elementy klávesou TAB, budou se Vám názvy jednotlivých odkazů předčítat. Na obsah článku se dostanete klávesou: Cé ----. Jednotlivé položky menu procházíte klávesou TAB.
Aktuálně se nacházíte na stránce:
Čekejte prosím, než se načte zvukový soubor...

Zimní údržba

Informace k zimní údržbě komunikací, chodníků, cyklistických stezek.

Schůdnost chodníků a sjízdnost místních komunikací zajišťuje pro šumperskou radnici společnost Podniky města Šumperka. Zatímco loni měly Podniky na zimní údržbu vyčleněno necelých pět milionů korun, letos odhadují, že se výdaje mohou zvýšit zhruba o devět set tisíc. Uklízet totiž budou, vzhledem k novele zákona o pozemních komunikacích č. 97/2009 Sb., více chodníků.

„Zmíněná novela nemluví o povinnosti obcí a měst uklízet chodníky, jak je mnohdy prezentováno, ale přenáší odpovědnost za škody způsobené třetím osobám na vlastníka chodníku, tedy na danou obec. V minulosti za tyto škody odpovídal vlastník přiléhající nemovitosti,“ vysvětluje Luděk Šperlich, ředitel Podniků města Šumperka. Ty podrobily důkladné analýze všechny chodníky, jež dosud nebyly do plánu zimní údržby zařazeny. Dohromady představují délku padesát sedm kilometrů, dosud přitom město čistilo od sněhu jedenapadesát kilometrů chodníků zařazených podle důležitosti do prvního až třetího pořadí.

„Při analýze jsme se zaměřili zejména na průjezdnost chodníků, na řadě z nich se totiž nacházejí sloupy veřejného osvětlení, dopravní značky, rozvaděče a podobně, jež omezují nasazení standardní techniky,“ popisuje Šperlich. Ze sedmapadesáti kilometrů tak bylo podle něj možné zařadit do zmíněného seznamu úklidu chodníků sedmnáct kilometrů. Část z nich navazuje na dosud uklízené trasy, část je důležitá z dopravního hlediska. 7,7 kilometru se pak bude, vzhledem k úzkému profilu, uklízet pouze plužením. „Na tyto chodníky nemáme vhodnou techniku a pořizování nového jednoúčelového stroje by bylo značně neekonomické. Po dohodě se společností Správa a údržba zeleně a parků využijeme na tyto úseky speciálně upravený stroj na sekání trávy. Jedinou nevýhodou je, že nedokáže aplikovat posyp. Ten budeme rozhazovat ručně pouze v extrémních případech,“ podotýká ředitel.

Zhruba čtyři desítky kilometrů chodníků spadají nově do čtvrtého pořadí důležitosti z hlediska úklidu. Jde převážně o dopravně nevýznamné chodníky nebo ty, na kterých nelze techniku použít. Uklízet se budou nepravidelně a ručně. Podniky města chtějí na tuto práci využít osoby vykonávající veřejnou službu. „Zatím nevíme, s kolika lidmi můžeme počítat, a jasný ani není systém úklidu. Moudřejší budeme až po schůzce, kterou plánujeme na nejbližší dny,“ říká Šperlich a dodává, že v případě malého zájmu se úklid provede až po odstranění sněhu z chodníků zařazených do prvního až třetího pořadí. „V našich silách ale není uklidit celé město. Každý úklid navíc stojí další peníze, které bychom raději využili na opravy silnic i chodníků. Budeme proto rádi, když lidé sníh před svými nemovitostmi odklidí, tak jako to činili ještě loni,“ uzavírá ředitel Podniků města Šumperka.

ikona souboruPříloha č. 1 - dopravně nevýznamné chodníky

Plán zimní údržby komunikací doznal jen nepatrných změn

Stejně jako loni také letos obsahuje plán zimní údržby místních komunikací na území města, který schválili radní a s nímž se seznámili zastupitelé, seznam pořadí důležitosti místních komunikací a lhůty pro zajištění jejich sjízdnosti a schůdnosti, technologii údržby a následný odvoz sněhu. Do plánu je zapracována i nová ulice Bojnická a nově se budou uklízet parkovací místa pro postižené občany na novém parkovišti u nemocnice a na dvou parkovištích v Prievidzské ulici u kotelny.

Cyklistické stezky se udržují jako chodníky

Cyklistické stezky umístěné mimo těleso komunikace, včetně úseku vedoucího od Lidické ulice po most přes Desnou směrem na Nový Malín, se budou v zimním období udržovat pouze jako chodníky pro pěší. „Nebudou tedy ve sjízdném stavu, ale pouze schůdné pro pěší. Na jaře na ně však technika nastoupí jako první tak, aby byly vyčištěné v co nejkratším termínu a mohlo se po nich jezdit,“ ujišťuje Šperlich.

V kritických lokalitách se objeví zákazy stání

Již čtvrtým rokem přistoupily Podniky města v zimním období k omezení stání vozidel v některých problematických lokalitách. Bez ohledu na počasí tak bude po celou zimu umístěna značka se zákazem stání v ulicích Lužickosrbské a Radniční a také podél náměstí Míru. „V některých částech města je situace opravdu kritická. Řidiči zimní údržby musí jet určitou rychlostí, aby tlak na radlici byl optimální. Odstavená vozidla v některých ulicích však v mnoha případech vozovku zúží a dochází ke kolizním situacím,“ vysvětluje ředitel. V kritických lokalitách se proto dočasně umístí přenosné dopravní značky se zákazem stání, které je nutné respektovat. „Chtěl bych řidiče upozornit, že pokud bude jejich vůz bránit čištění, nechá ho správce komunikace ve spolupráci s Městskou policií přemístit a jeho majitel zaplatí nejen pokutu, ale přijde i o body,“ zdůrazňuje Šperlich. Značky se zákazem zastavení se pak podle něj mohou v případě velké sněhové nadílky na určitou dobu objevit zejména v ulicích Jugoslávské, Pod Hájovnou, v oblouku ulice Finské, v ulici Kosmonautů a Bratrušovské.

Problémy je třeba nahlásit dispečerovi

Úklidová firma bude letos opět zajišťovat nepřetržitou čtyřiadvacetihodinovou dispečerskou službu na svém pracovišti v Hybešově ulici 10. Všechny podněty, které budou na telefonním čísle 583 214 534 nahlášeny, pak musí odpovědný pracovník zaznamenat do dispečerské knihy s poznámkou o způsobu řešení. „Může se stát, že se lidem po vytočení čísla ozve záznamník, neboť dispečer v daném okamžiku kontroluje stav komunikací a chodníků. Na záznamníku mohou nechat vzkaz a dispečer ho po svém návratu z výjezdu vyřídí,“ uzavírá ředitel.

Zuzana Kvapilová,
Šumperský zpravodaj

Komentář starosty města Šumperka Zdeňka Brože - Listopadové téma: Chodníková novela

Vytvořeno 3.11.2009 10:14:32 | přečteno 2474x | jahnova
load