tel: +420 583 388 111
Sociální situace ve městě Šumperk v roce 2008 v oblasti působnosti odboru sociálních věcí, sociální komise RM a komise pro sociálně-právní ochranu dětí.
Rok 2008 nezaznamenal v sociální oblasti významné legislativní změny, které by vyžadovaly výraznější změny v organizaci odboru či v náplních práce zaměstnanců. Po významných změnách v roce 2007 došlo právě v roce 2008 ke stabilizaci jednotlivých pracovních náplní a k optimalizaci počtu pracovníků na jednotlivých odděleních.
Do oddělení je zařazena agenda samostatné působnosti obce, zejména potom byty zvláštního určení a byty v domech zvláštního určení, úsek nesvéprávných zletilých osob, zvláštních příjemců důchodu a příspěvku na péči, spolupráce s obcemi a poskytovateli sociálních služeb.
Žádosti o poskytování nájmu v bytech zvláštního určení a bytech v domech zvláštního určení jsou i nadále přijímány na oddělení sociální péče a na jejich základě je prováděno u žadatelů rozsáhlé šetření, které se odvíjí od Opatření č. 14/2007 - „ Pravidla pro poskytování nájmu bytů v domech zvláštního určení, bytů zvláštního určení a v chráněných bytech v majetku Města Šumperka“.
Agenda opatrovnictví osob s omezenou způsobilostí k právním úkonům nebo zbaveným způsobilosti k právním úkonům je na odboru SOC zabezpečována od 01.01.2008, když do 31.12.2007 byl opatrovnictvím pověřen Pontis Šumperk, o.p.s. K odejmutí pověření došlo zejména z důvodu zjištěných nedostatků při výkonu funkce veřejného opatrovníka.
V rámci přenesené a rozšířené působnosti vykonává oddělení rozhodovací činnost na úseku přiznání mimořádných výhod, vydává průkazy mimořádných výhod a rozhoduje o dalších dávkách jako např. na zakoupení či celkovou opravu motorového vozidla, na provoz motorového vozidla, o příspěvku na individuální dopravu a od roku 2007 potom o příspěvku na péči.
Na daném úseku lze spatřovat stálý nárůst žadatelů zejména na úseku mimořádných výhod a stálý nárůst na nové agendě.
V souvislosti s tímto nárůstem dochází i ke zvyšování vyplácených finančních částek na daném úseku.
Měsíc |
Počet |
Počet |
Vyplaceno |
Počet |
Počet |
Počet |
2007 |
žádostí/PnP |
rozhodnutí |
Kč |
příjemců |
šetření |
klientů |
leden |
872/437 |
465 |
9,282.358 |
4098 |
16 |
2567 |
únor |
732/116 |
978 |
14,633.746 |
4845 |
243 |
1377 |
březen |
570/170 |
496 |
12,387.971 |
4952 |
391 |
1193 |
duben |
444/124 |
559 |
12,737.929 |
4029 |
208 |
1036 |
květen |
320/80 |
565 |
12,309.511 |
4599 |
213 |
874 |
červen |
321/136 |
471 |
14,431.220 |
4688 |
263 |
768 |
červenec |
227/93 |
490 |
14,310.529 |
4680 |
182 |
406 |
srpen |
204/101 |
534 |
13,813.476 |
4747 |
160 |
496 |
září |
240/83 |
480 |
14,663.688 |
4295 |
160 |
630 |
říjen |
303/117 |
480 |
14,835.041 |
5314 |
217 |
709 |
listopad |
183/101 |
443 |
14,727.542 |
4878 |
179 |
564 |
prosinec |
174/87 |
360 |
17,163.323 |
4956 |
179 |
505 |
celkem |
3590/1645 |
6321 |
165,096.064 |
56081 |
2411 |
11125 |
Měsíc |
Počet |
Počet |
Vyplaceno |
Počet |
Počet |
Počet |
2008 |
žádostí/PnP |
rozhodnutí |
Kč |
příjemců |
šetření |
klientů |
leden |
923/196 |
963 |
17,697.399 |
2675 |
146 |
1383 |
únor |
590/134 |
942 |
20,695.337 |
2899 |
194 |
1065 |
březen |
495/111 |
647 |
19,635.788 |
3104 |
167 |
797 |
duben |
499/186 |
747 |
18,850.421 |
3080 |
202 |
785 |
květen |
290/112 |
553 |
17,040.033 |
2883 |
171 |
646 |
červen |
183/113 |
464 |
17,541.370 |
2944 |
164 |
620 |
červenec |
151/83 |
441 |
17,053.126 |
2870 |
141 |
628 |
srpen |
130/89 |
400 |
16,753.722 |
2948 |
131 |
536 |
září |
15/91 |
387 |
17,020.846 |
3000 |
145 |
659 |
říjen |
144/91 |
387 |
15,637.789 |
2956 |
262 |
372 |
listopad |
211/96 |
412 |
16,496.223 |
2986 |
221 |
749 |
prosinec |
91/60 |
297 |
16,644.072 |
2929 |
195 |
749 |
celkem |
3722/1362 |
6640 |
210,066.126 |
35304 |
2139 |
8989 |
I když v roce 2007 došlo k navýšení počtu zaměstnanců oddělení z 9 na 13, přičemž byli přijati 3 noví zaměstnanci a 1 pracovnice byla převedena z oddělení dávek hmotné nouze, je nutné konstatovat, že počet klientů na 1 pracovníka je stále velmi vysoký a na samotné zpracování od žádostí do rozhodnutí je velká časová náročnost. Na další činnost - zejména kontrolní - se potom dostatečného časového prostoru nedostává. Od 01.01.2008 byla ze systému vyňata jedna z dávek podle vyhl. č. 182/1991 Sb. a to příspěvek na zvýšené životní náklady. Tento příspěvek pobíralo měsíčně asi 1500 klientů. V roce 2008 došlo, s ohledem na nárůst žádostí i rozhodnutí, k posílení tohoto oddělení o dalšího pracovníka a to opět přesunem z oddělení dávek hmotné nouze.
Na oddělení dávek hmotné nouze nedošlo od přijetí nového zákona v lednu 2007 k významnějším změnám a úsek dávek hmotné nouze si nevyžadoval významnějších změn. I nadále je zde rozhodováno o příspěvku na živobytí, doplatku na bydlení a mimořádné okamžité pomoci.
Měsíc 2007 |
Žádosti celkem |
PnŽ |
Dbyd |
MOP |
Počet O+R |
Počet šetření |
Počet klientů |
Vypl. Kč |
Počet příjemců |
leden |
196 |
112 |
60 |
24 |
65 |
36 |
935 |
3,057.881 |
883 |
únor |
439 |
287 |
117 |
35 |
599 |
87 |
1323 |
2,316.563 |
684 |
březen |
339 |
197 |
94 |
48 |
503 |
79 |
1202 |
1,979.617 |
748 |
duben |
133 |
43 |
32 |
58 |
440 |
47 |
1022 |
1,918.698 |
741 |
květen |
135 |
43 |
29 |
63 |
668 |
32 |
1031 |
1,745.112 |
639 |
červen |
132 |
28 |
11 |
93 |
343 |
37 |
887 |
1,708.075 |
654 |
červenec |
189 |
37 |
28 |
124 |
344 |
26 |
651 |
1,645.953 |
463 |
srpen |
193 |
40 |
26 |
127 |
404 |
41 |
576 |
1,601.768 |
571 |
září |
109 |
34 |
23 |
52 |
306 |
33 |
845 |
1,574.973 |
570 |
říjen |
121 |
36 |
19 |
66 |
298 |
33 |
870 |
1,663.758 |
595 |
listopad |
98 |
24 |
14 |
60 |
405 |
30 |
762 |
1,530.942 |
568 |
prosinec |
94 |
24 |
19 |
51 |
315 |
8 |
565 |
1,509.860 |
565 |
celkem |
2178 |
905 |
472 |
801 |
4690 |
489 |
10669 |
22,253.200 |
7681 |
Měsíc 2007 |
Žádosti celkem |
PnŽ |
Dbyd |
MOP |
Počet O+R |
Počet šetření |
Počet klientů |
Vypl. Kč |
Počet příjemců |
leden |
131 |
42 |
27 |
92 |
274 |
35 |
844 |
1,453.950 |
540 |
únor |
114 |
41 |
26 |
41 |
431 |
34 |
746 |
1,536.709 |
548 |
březen |
99 |
29 |
19 |
51 |
342 |
31 |
737 |
1,491.562 |
575 |
duben |
98 |
30 |
22 |
46 |
326 |
44 |
696 |
1,486.366 |
570 |
květen |
70 |
17 |
12 |
41 |
338 |
29 |
582 |
1,352.382 |
501 |
červen |
84 |
19 |
16 |
49 |
317 |
24 |
642 |
1,372.543 |
517 |
červenec |
88 |
20 |
17 |
51 |
242 |
28 |
609 |
1,287.118 |
484 |
srpen |
82 |
25 |
23 |
34 |
299 |
25 |
574 |
1,200.509 |
437 |
září |
79 |
23 |
13 |
43 |
264 |
39 |
642 |
1,233.134 |
460 |
říjen |
77 |
24 |
18 |
35 |
251 |
39 |
462 |
1,179.665 |
429 |
listopad |
107 |
47 |
20 |
36 |
315 |
27 |
653 |
1,166.152 |
420 |
prosinec |
103 |
41 |
11 |
51 |
296 |
42 |
653 |
1,925.045 |
489 |
celkem |
1132 |
358 |
224 |
570 |
3695 |
397 |
7840 |
16,685.135 |
5970 |
Na úseku dávek hmotné nouze došlo v roce 2008 k dalšímu poklesu potřeby finančních prostředků. V roce 2005 bylo např. vynaloženo na výplatu dávek sociální potřebnosti 50,139.419,- Kč, v roce 2006 to bylo 44,098.147,- Kč a v roce 2007 to bylo 22,253.200,- Kč a v roce 2008 již jen 16,685.135,- Kč.
Z tabulky je rovněž znát, že se i v roce 2008 snížil počet žadatelů o dávky hmotné nouze.
V roce 2008 vydal odbor sociálních věcí celkem 10335 rozhodnutí, z toho na oddělení dávek hmotné nouze bylo vydáno 1747 rozhodnutí a 1948 oznámení a na oddělení sociální péče to bylo 6640 rozhodnutí.
Do tohoto množství rozhodnutí bylo v roce 2008 podáno pouze 94 odvolání s následujícím výsledkem:
Oddělení |
Oddělení dávek hmotné nouze |
Oddělení péče o staré a zdravotně postižené občany |
182/1991 Sb. |
Oddělení péče o staré a zdravotně postižené občany |
108/2006 Sb. | |
Počet podaných odvolání |
7 |
51 |
36 | |||
Řízení zastaveno |
0 |
5 |
0 | |||
Autoremedura |
0 |
0 |
0 | |||
Počet potvrzených odvolání |
7 |
27 |
26 | |||
Počet změněných odvolání |
0 |
1 |
0 | |||
Počet zrušených odvolání vrácených k novému projednání |
0 |
0 |
0 | |||
Počet zrušených rozhodnutí |
0 |
0 |
0 | |||
Počet zamítnutých jako nepřípustných |
0 |
0 |
0 | |||
Dosud nerozhodnuto |
0 |
18 |
10 | |||
% správnosti z ukončených |
100 |
96,4 |
100 |
Od roku 2006, kdy schválila poslanecká sněmovna novelu zákona o sociálně-právní ochraně dětí, je kladen velký důraz na činnost sociálních pracovníků zaměřenou na ochranu dětí umístěných v zařízení pro výkon ústavní výchovy a na práci s biologickou rodinu tak, aby dítěti bylo zachováno rodinné prostředí, do kterého by se mohlo po odstranění nedostatků vrátit.
Měsíc 2007 |
Zástupu OS |
Návštěvy v rodinách |
Návštěvy v DD počet dětí/počtem zařízení |
Návrhy |
Zprávy |
Klienti |
leden |
110 |
158 |
22/21 |
31 |
102 |
285 |
únor |
87 |
120 |
19/13 |
45 |
98 |
290 |
březen |
107 |
169 |
19/16 |
48 |
106 |
290 |
duben |
104 |
206 |
11/11 |
47 |
105 |
409 |
květen |
80 |
191 |
24/15 |
34 |
102 |
412 |
červen |
82 |
222 |
40/35 |
46 |
118 |
393 |
červenec |
49 |
162 |
11/8 |
31 |
92 |
362 |
srpen |
68 |
277 |
14/7 |
51 |
111 |
441 |
září |
70 |
148 |
10/8 |
30 |
92 |
293 |
říjen |
73 |
349 |
25/27 |
37 |
109 |
349 |
listopad |
77 |
137 |
22/16 |
22 |
78 |
261 |
prosinec |
57 |
108 |
14/10 |
21 |
96 |
206 |
celkem |
964 |
2247 |
231/194 |
443 |
1209 |
3991 |
Měsíc 2008 |
Zástupu OS |
Návštěvy v rodinách |
Návštěvy v DD počet dětí/počtem zařízení |
Návrhy |
Zprávy |
Klienti |
leden |
63 |
221 |
44/31 |
41 |
101 |
274 |
únor |
51 |
173 |
15/9 |
38 |
99 |
214 |
březen |
74 |
163 |
19/11 |
30 |
111 |
191 |
duben |
65 |
159 |
33/22 |
25 |
102 |
245 |
květen |
82 |
151 |
5/5 |
35 |
121 |
221 |
červen |
73 |
168 |
16/8 |
25 |
124 |
255 |
červenec |
60 |
196 |
19/8 |
29 |
129 |
281 |
srpen |
55 |
185 |
4/4 |
26 |
98 |
224 |
září |
73 |
156 |
28/21 |
32 |
108 |
244 |
říjen |
61 |
112 |
18/10 |
15 |
104 |
244 |
listopad |
72 |
212 |
16/11 |
20 |
127 |
239 |
prosinec |
35 |
143 |
36/24 |
11 |
83 |
239 |
celkem |
764 |
2039 |
253/164 |
327 |
1307 |
2871 |
V porovnání s rokem 2007 nedošlo k výraznějším změnám. V roce 2008 došlo k několika organizační změnám na agendách náhradní rodinné péče a trestné činnosti mladistvých. S účinností od 1.1.2008 přešla z oddělení dávek hmotné nouze 1 pracovnice, čímž bylo dáno následující pokrytí: terénní sociální práce v rodinách úvazkem 6, 2,5 úvazkem byla zajišťována specializovaná agenda náhradní rodinné péče, 3,5 úvazkem problematika kurátora pro mládež a 1 pracovnice má funkci kumulovanou - kurátor pro dospělé, protidrogová problematika, národnostní menšiny a romská problematika. Kumulované funkce terénního sociálního pracovníka s agendou NRP a agendou kurátora pro mládež se neosvědčily, v průběhu roku byl stav upraven opět tak, že agendu NRP vykonávají 2 pracovnice a rovněž stav kurátorů pro mládež se vrátil na 3.
V oblasti drog je i nadále spolupracováno s Nemocnicí Šumperk na úseku provádění testování na přítomnost drog u nezletilců. Město Šumperk pořizuje ze svých prostředků testovací sady a Nemocnice Šumperk na žádost odboru sociálních věcí testy provádí.
Ve sledovaném roce bylo do ústavní a ochranné výchovy umístěno 7 dětí, u žádného z dětí zrušena nebyla a 17 dětí bylo umístěno v souvislosti s předběžným opatřením. Celkem bylo k 31.12.2008 v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy umístěno 74 dětí. Tyto děti byly v roce 2008 pravidelně 4x do roka navštěvovány sociálními pracovníky, stejně tak jako rodiny těchto dětí. Pravidelně jsou navštěvovány i rodiny dětí, nad jejichž výchovu byl stanoven dohled. V roce 2008 to bylo 91 dětí s nařízeným dohledem rozsudkem okresního soudu. V souvislosti s dohledem bylo uskutečněno 277 návštěv.
Dalším velmi důležitým úsekem v sociálně-právní ochraně je agenda náhradní rodinné péče - pěstounská péče a osvojení. Obecní úřad s rozšířenou působnosti rozhoduje o svěření dítěte do péče budoucích osvojitelů či fyzické osobě, která má zájem stát se pěstounem, přijímá písemný souhlas rodiče k osvojení dítěte bez vztahu k určitým osvojitelům, sleduje vývoj dětí, které byly svěřeny do výchovy jiných fyzických osob, zajišťuje poradenskou činnost apod. K 01.01.2008 bylo v náhradní rodinné péči - pěstounské péči - 60 dětí. Během roku přibylo 21 nových dětí, zletilostí skončila pěstounská péče u 6 dětí a jiným způsobem u 5 dětí. K 31.12.2008 bylo v pěstounské péči 70 dětí. Do péče budoucích osvojitelů byly předány 4 dětí.
Od roku 2003 Město Šumperk finanční částkou ze svého rozpočtu umožňuje pořádat krátkodobé a dlouhodobé pobyty pro děti s jinak trestnou činností a děti ze znevýhodněného sociálního prostředí. V roce 2008 se 4 víkendových pobytů zúčastnilo 59 dětí a letního tábora 30 dětí. Celkem se těchto výchovných akcí zúčastnilo 89 dětí. Cílem dlouhodobých nebo krátkodobých pobytů je zejména prohloubení spolupráce mezi dítětem, rodiči a sociálním pracovníkem. Nejde ale pouze o realizaci volnočasových aktivit. Činnost je zaměřena na motivaci ke změně negativních postojů, hlubší chápání problémů se snahou o vytvoření si vlastních cílů k nápravě svého chování u každého jednotlivce. V praxi se využívá zejména individuální a skupinové terapie, zážitkové pedagogiky, arteterapie, muzikoterapie a další činnosti, které napomáhají k získávání a prohlubování společensky přijatelných způsobů chování. Jedná se zejména o sekundární a terciární prevenci patologických jevů. Krátkodobých a dlouhodobých pobytů se účastní klienti terénních sociálních pracovnic, NRP a kurátorů pro mládež. Město Šumperk je jedním z mála, které se systematicky zaměřuje na práci s rizikovou a delikventní mládeží formou dlouhodobých a krátkodobých pobytů. Během roku se zpravidla realizují 4 až 5 krátkodobých pobytů v blízkém okolí (Kouty n/Des., Malá Morávka, Hraběšice, Lipová-lázně a pod.) V období hlavních prázdnin se koná letních rekreačně výchovný tábor pobytový na dobu 10-14 dnů (Seč, Koryčany), jedenkrát se konal i tábor putovní. Veškeré krátkodobé i dlouhodobé pobyty jsou zajišťovány pracovníky odboru SOC - oddělení sociálně-právní ochrany a prevence.
Víkendové pobyty i tábory jsou tak i velmi přínosné pro sociální pracovníky, neboť poznají děti mnohem lépe než při rozhovoru např. v kanceláři, lépe poznají vztahy uprostřed rodiny, naváží se lépe osobní vztahy nutné pro další sociální práci. Stále je však třeba tuto činnost systematicky rozvíjet tak, aby s dětmi i rodinou bylo pracováno v průběhu celého roku a víkendový pobyt a tábor byl pak vlastně vyvrcholením výchovného cyklu.
Ve školním roce 2008/2009 byl zahájen druhý pětiletý cyklus přednášek komplexně primárně preventivní péče (KPPP). Ve sledovaném roce bylo na základních školách v pátých, sedmých a devátých ročnících odborem sociálních věcí uskutečněno 106 přednášek, kterých se zúčastnilo 2300 žáků. Na KPPP se vedle Městského úřadu Šumperk stále podílí:
Všechny organizace mají dohodnut svůj okruh témat tak, aby se vzájemně neopakovaly a témata byla pro žáky zajímavá a přitom výchovná.
Přednáškovou činnost za Městský úřad Šumperk zajišťují výhradně pracovníci odboru SOC - OSPOD. Kurátoři pro mládež přednáší v 7. a 9. ročnících, sociální pracovnice potom v 5. třídách ZŠ. V současné době připravuje Komise pro sociálně právní ochranu dětí Šumperk vyhodnocení dosavadních přednášek a dotazníkovou akci tak, aby byla dána linie pro další pokračování KPPP. Stále se jedná o největší přednáškový program na ZŠ v Olomouckém kraji.
Stejně jako v minulém roce nedošlo v roce 2008 k zásadním změnám ve struktuře poskytovatelů sociálních služeb. Na území města Šumperka poskytuje sociální služby celá řada subjektů a organizací. Mezi nejvýznamnější z hlediska kapacity a rozsahu služeb patří:
V roce 2004 byly RM schváleny rámcové smlouvy o poskytování sociálních služeb ve městě Šumperk mezi Městem Šumperk a Pontis Šumperk o.p.s., Armádou spásy Šumperk o.s., a Charitou Šumperk a to s účinností od 01.03.2004, další rámcová smlouva byla schválena mezi Městem Šumperk a Společností pro podporu lidí s mentálním postižením v ČR, okresní organizací Šumperk a to s účinností od 01.01.2005.
Se všemi poskytovateli sociálních služeb odbor sociálních věcí velmi úzce spolupracuje, zástupce Pontisu Šumperk, o.p.s., Armády spásy Šumperk, Charity Šumperk a Centra pro zdravotně postižené v Šumperku jsou členy sociální komise RM.
Sociální komise RM se v roce 2008 sešla celkem 10x. scházela pravidelně vždy každé první úterý v měsíci, schůze komise se nekonala pouze v měsíci červenci a srpnu. Vedoucí odboru SOC byla komise pravidelně seznamována o projednávaných materiálech v RM a ZM , o nových právních předpisech, připravovaných změnách apod. Na jednání komise byli v průběhu roku přizváni zástupci SONS a ČČK, kteří informovali o svých službách, pracovníci odboru SOC podali informace o komunitním plánování sociálních služeb a systému včasné intervence. Sociální komise RM přijala i pozvání na prohlídku Výchovného ústavu a dětského domova se školou v Šumperku. V několika případech se vyjadřovala k žádostem o poskytnutí veřejné finanční podpory.
V průběhu roku 2008 odstoupil z funkce člena komise Mgr. Miroslav Podhajský a nově byl do komise zvolen Mgr. Miroslav Adámek.
Je zřízena na základě zákona 359/99 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, jako zvláštní orgán obce. Komisi jmenuje starosta obce. Komise může ze zákona vydávat pověření k výkonu soc. právní ochrany - pořádání výchovně rekreačních táborů, navrhovat a posuzovat preventivní programy a provádět opatření, která by měla být uskutečňovaná při ochraně dětí před patologickými jevy. Komise je osmičlenná a v roce 2008 se sešla 3x. Na jednání v březnu 2008 se seznámila s probačním programem „Právo pro každý den“, který je uskutečňován v okrese Šumperk a rozhodla o dalším pětiletém cyklu Komplexního primárního preventivního programu pro žáky základních škol. V červnu se uskutečnilo setkání komise pro sociálně-právní ochranu dětí s komisí města Zábřeh a města Mohelnice. V prosinci byla na programu vedle zhodnocení KPPP informace o organizaci víkendových pobytů a letního tábora a členové komise byli seznámeni s činností občanské poradny JEKHETANE.
V průběhu roku 2008 odstoupil z funkce člena komise Mgr. Miroslav Podhajský a nově byl do komise zvolen Mgr. Miroslav Adámek.
V současné době pracuje na odboru SOC celkem 46 zaměstnanců organizačně rozdělených následovně:
Bc. Radmila Kouřilová
vedoucí odboru sociálních věcí